Love,  Review

Favorite Games – Part 1

Huh spelletjes? Ja spelletjes! Naast hardlopen en boeken lezen spelen we ook graag spelletjes! Mascha van Beautygloss en Vloggloss, postte afgelopen weekend een video op haar kanaal waarin zijn sprak over haar favoriete spelletjes. En toen dachten wij hey maar dat is leuk! Dus in het artikel van vandaag delen wij ook onze favoriete (bord/gezelschapsspellen) van het moment.

Ticket to Ride

Waar iedereen 20 jaar geleden wel een variant van Monopoly of Risk in de kast had staan is dat nu met Ticket to Ride. Vrijwel iedereen die regelmatig spelletjes speelt heeft dit spel wel in huis. Heb je het niet dan zou ik het zeker gaan halen. Wij vinden de Europa variant het leukste en spelen we het vaakst (jep er zijn ook andere varianten al in ons bezit, op de foto is de scandinavische variant van vrienden).
Doel van het spel: Zoveel mogelijk punten verzamelen door het bouwen van treinroutes.
Geschikt voor: 2-5 spelers vanaf 8 jaar (Erg leuk ook om met zijn 2en te spelen)
Hoe snel aan te leren: Na een kleine 10 minuten uitleg en 2 beurten spelen snappen de meeste mensen het spel wel. Na 1 spelletje wil je nog een keer!
Verslavingsfactor: 8/10

Karuba

Een redelijk nieuw spel in deze lijst. Ook al heeft Fon dit pas afgelopen kerst gekregen, kan dit spel niet ontbreken in dit rijtje. Het spel ziet er leuk uit, dat helpt ook nog eens mooi mee (Hallo diamanten en goudklompjes). Is redelijk snel aan te leren en je speelt tegen elkaar maar wel op een eigen bord. Hierdoor ben je dus echt afhankelijk van je eigen tactiek en heb je geen “last” van anderen die je proberen een hak te zetten.
Doel van het spel: Zoveel mogelijk punten halen door je poppetjes zo snel mogelijk bij de piramides te krijgen en onderweg goud en diamanten mee te pakken.
Geschikt voor: 2-4 spelers vanaf 8 jaar (ook een pluspunt dat dit spel leuk is met 2 personen!)
Hoe snel aan te leren: Dat is per persoon wisselend, over het algemeen snappen mensen de basis binnen 5 minuten uitleg en komen ze gedurende de eerste keer spelen de “fouten” tegen waar ze de volgende keer op moeten letten. 😉
Verslavingsfactor: 7,5/10 (dit is heel wisselend, de een vindt het wel een leuk spel en de ander vindt het helemaal geweldig)

30 Seconds

Zijn er nog mensen die bordspellen spelen die deze nog niet hebben? Dit is net als Ticket to Ride zo’n “nieuwe generatie” spel wat iedereen in huis heeft (ok degene die veel spelletjes spelen dan). Je speelt hier in teams dus leuk voor een avond met een groep vrienden of tijdens een double date. Je hebt namelijk steeds 30 seconde de tijd om de 5 woorden op het kaartje te omschrijven zonder daadwerkelijk het woord te zeggen. Afhankelijk van het getal op de dobbelsteen en hoeveel woorden of namen je partner heeft geraden mag je vakjes vooruit. Twee kleine tips: 1. Ga als je niet zo thuis bent in de bekende Nederlanders of sporters voor de Everyday Life variant. 2. Laat spelers met dyslexie de kaartjes eerst rustig lezen voor de 30 seconde ingaan. Scheel een hoop verwarringen.
Doel van het spel: Als eerste met je partner bij het finish vakje aankomen.
Geschikt voor: 3-28 spelers (je werkt in teams) vanaf 12 jaar
Hoe snel aan te leren: Na uitleg van nog geen minuut is dit te spelen.
Verslavingsfactor: 7/10

Happy Salmon

Alleen al voor de verpakking aanschaffen. 😉
Dit spel is een echte partystarter! Mensen kijken eerst sceptisch naar de kaartjes in deze vis, maar zodra ze 5 seconde in het spel bezig zijn zijn ze helemaal enthousiast. Happy Salmon wordt ook vaak gebruikt tijdens teambuilding dagen. Als jet 1 keer hebt gespeeld dan snap je wel waarom. Er is een stille variant, maar vaak wordt deze stille variant toch een schreeuwversie. 😉 Geen aanrader dus als je stil en opvallend wilt zijn op een feestje. Wel een aanrader als er veel onbekende op een feestje zijn, speel dit en iedereen doet enthousiast mee (al is het kijkend)
Doel van het spel: Als eerste je kaartjes allemaal weg gegooid hebben.
Geschikt voor: 3-6 spelers (of je koopt meerdere sets en tekent zelf nog iets op de kaarten er bij om de kaarten uit elkaar te houden) vanaf 6 jaar
Hoe snel aan te leren: Na uitleg van nog geen minuut is ook dit te spelen.
Verslavingsfactor: 10/10 (Je wilt meteen nog een potje spelen, al is het na een potje of 4 wel goed geweest voor je hart)

Saboteur

Als afsluiter in dit rijtje het spel Saboteur. Dit spel speel je ook alleen met kaarten. Je gaat op zoek naar het goudklompje en probeert daar de weg naar toe te leggen. Vooraf krijg je een rol toegewezen door middel van het trekken van een kaart. Het kan dus zijn dat je de saboteur bent en dan is het de bedoeling dat je er voor zorgt dat de normale kabouters niet bij het goud komen. De groep die heeft gewonnen (of wel de saboteurs of de kabouters) mogen de buit verdelen. Elke ronde worden de rollen opnieuw blind verdeeld dus het kan zo zijn dat je 1 ronde de saboteur bent en de volgende zo snel mogelijk bij het goud wilt komen als kabouter.
Doel van het spel: Na drie rondes zoveel mogelijk goudklompjes hebben verzameld.
Geschikt voor: 3-12 spelers (erg leuk met een groep want je gaat op zoek naar je mede-kabouters of saboteurs om zo de andere groep slim af te zijn) vanaf 8 jaar.
Hoe snel aan te leren: 5 tot 10 minuten uitleg en je bent ready to go