Road to Run,  Running

Do’s en Dont’s met hardloop wedstrijden

Afgelopen week plaatste ik de vraag op instagram wat nou echte do’s en dont’s waren voor, tijdens en na een wedstrijd.
Ik kreeg hier super leuke reacties op en zal even een aantal met jullie delen, want tja ik hou nog steeds van lijstjes 😉
Heb je binnen kort je eerste wedstrijd op de planning staan? Lees dan zeker even mee!

Do’s – Wat kun je het beste wel doen?

  • Goed voorbereiden
    Als je nog nooit een meter hebt gelopen is een 10km wedstrijd misschien niet een heel strak plan. Begin op tijd met trainen, dan kun je ook genieten van een wedstrijd.
  • Op tijd je nagels knippen
    Als je dit ongeveer een week van te voren doet dan zit je nog save voor het geval je per ongeluk je nagels iets TE kort knipt. Dan hebben ze nog een kleine week om niet meer pijnlijk te zijn en dat is meestal lang genoeg 😉 . Te lange nagels is helemaal niet fijn trouwens, die kunnen fijn in je tenen gaan prikken of er komt meer druk op van je schoen. Knippen dus, maar op tijd!
  • Genoeg drinken de dag(en) voor de wedstrijd
    Je moet natuurlijk altijd genoeg drinken, maar zeker in de aanloop naar een wedstrijd toe is dit erg belangrijk. Zo is je lichaam goed gehydrateerd en zal je niet na 1 minuut al “schreeuwen” om water.
  • Goed ontbijten
    Ok het is iets anders als jij altijd op een nuchtere maag loopt, maar het beste kun je een goed ontbijtje nemen. Als dit betekend dat je hierdoor een uurtje eerder moet opstaan, so be it.. Heb je extra lang om van de dag te genieten 😉
  • Genieten tijdens het lopen
    Eigenlijk moet deze op 1 staan, ja natuurlijk er komt waarschijnlijk een punt dat je dit allemaal niet meer zo leuk zal vinden, maar probeer de hele race te genieten!
  • Hand omhoog steken als je even gaat wandelen
    Het kan natuurlijk zo zijn dat ondanks je goede trainen je even moet wandelen. Of wellicht staat in je “wedstrijdplan” wel dat je elke waterpost even mag wandelen. Steek van te voren even je hand op, zodat de lopers achter je weten dat je gaat wandelen. Wel zo handig om botsingen te voorkomen.

Don’ts – Wat kun je beter laten

  • Nieuwe dingen uitproberen op Raceday
    Oefen met alles waarmee je de wedstrijd wil lopen een aantal keer. Dus niet op schoenen die niet zijn ingelopen, niet met een nieuwe sport-bh, niet met een nieuwe broek, niet met eten waarmee je amper hebt getraind. Gewoon bij het oude vertrouwde houden dan komt alles goed! Dit voorkomt een hoop blaren/schuurplekken/buikpijn
  • Vals spelen
    Of het nou om doping gaat, stiekem bij iemand achterop de fiets springen, routes afkorten of iemand anders je bib meegeven. Doe het gewoon niet! Voor wie loop je? Voor jezelf toch? De meeste lopers verdienen niet hun brood met hardlopen dus wat heeft dit valsspelen voor zin? “Alles voor de Gram”? Zodat je kunt pronken met een PR waar je niet 100% eerlijk voor bent geweest? En zelfs al verdien je je brood met hardlopen, dan kun je zo iets helemaal niet doen.. Of ben ik hier dan te naïef voor? Zoals iemand nog zei: “Liever een slechte run dan een oneerlijke run..
  • Super vet eten de dag voor je wedstrijd
    Ok als je dit altijd doet dan vooral doen! (zie eerste punt van de don’ts 😉 ) Maar als je zoals de meeste mensen niet dagelijks je eten in de vetbak gooit, doe dit dan ook niet de avond voor je wedstrijd. Je darmen zullen je de dag erna dankbaar zijn.
  • Door blijven lopen ook al merk je dat je een blessure hebt
    Ik weet hoe lastig dit is, maar soms is stoppen de beste optie. Je hebt soms super lang getraind voor een wedstrijd en het is dan extra zuur als er een blessure om de hoek komt kijken. Soms kun je best lopen ook al heb je een beetje pijn, maar probeer eerlijk te zijn naar jezelf. Ga je niet over de kop lopen waardoor je vervolgens weken/maanden/jaren met een blessure zit. Ook topatleten stoppen wanneer het niet gaat. Zelfs al zijn de op 3/4 van de wedstrijd.
  • Met de start je laten meeslepen door de adrenaline
    Je hebt je misschien voor een tijd opgegeven die je eigenlijk net niet gaat halen, waardoor je met allemaal iets snellere mensen om je heen staat. De kans is groot dat zij dus veel harder starten dan dat jij eigenlijk bedacht had. Probeer je niet gek te laten maken en ga gewoon je eigen tempo lopen. Anders is de kans groot dat je jezelf gaat opblazen en je dit later in de race moet bekopen.

En wat zijn jullie do’s en dont’s voor hardloop evenementen?

Liefs,
Fon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *